טיפול בפיברומיאלגיה

טיפול בפיברומיאלגיה (Fibromyalgia – דאבת השרירים)

נכתב ע”י: אוריאל פז, מטפל מוסמך ברפואה סינית | עודכן לאחרונה: 14.9.20

author-Uriel-Paz

פיברומיאלגיה (Fibromyalgia) היא מצב רפואי המאופיין בכאבים כרוניים מפושטים (בשרירים ובמפרקים) ובעייפות רבה. תסמינים אלה משבשים את חיי החולים. למרבה הצער, הרפואה עדיין לא הצליחה להבין מהם הגורמים לתסמיני הפיברומיאלגיה ולכן גם לא יכולה להמליץ על טיפול אחיד.

פיברומיאלגיה – התסמינים הבולטים

א. כאב מפושט: הכאב הקשור בפיברומיאלגיה מתואר ככאב עמום ומתמיד שנמשך כשלושה חודשים. כדי שהכאב ייחשב למפושט, הוא חייב להתרחש משני צדי הגוף ומעל ומתחת למותניים.
ב. עייפות: אנשים עם פיברומיאלגיה מתעוררים לעתים קרובות כשהם עייפים, למרות שישנו לאורך הלילה. ישנם כאלו שהשינה שלהם מופרעת על ידי כאב ויש כאלה הסובלים מהפרעות שינה אחרות כמו תסמונת רגליים חסרות מנוחה ו/או דום נשימה בשינה.
ג. קשיים קוגניטיביים: תסמין זה פוגע ביכולת להתמקד, לשים לב ולהתרכז במשימות מנטליות.

פיברומיאלגיה קיימת גם לעתים יחד עם מצבי כאבים אחרים כגון תסמונת המעי הרגיז, מיגרנה וסוגים אחרים של כאבי ראש, דלקת שלפוחית השתן או תסמונת של שלפוחית שתן כואבת וכן הפרעות זמניות במפרקים.

הסיבות להופעת פיברומיאלגיה

כאמור, אנשי הרפואה אינם יודעים לומר באופן ודאי מהי הסיבה הגורמת לפיברומיאלגיה אך נראה כי מדובר במגוון גורמים הפועלים יחדיו, ועיקרם:
גנטיקה – מכיוון שפיברומיאלגיה נוטה להופיע בקרב בני משפחה, יתכן שמוטציות גנטיות מסוימות עלולות לגרום לרגישות יתר לפתח את הבעיה.
זיהומים – נראה שמחלות מסוימות מעוררות את הפיברומיאלגיה או מחמירות אותה.
טראומה (פיזית או נפשית) – לעתים, פיברומיאלגיה מופעלת בעקבות טראומה פיזית (כמו תאונת דרכים) או לחץ פסיכולוגי כלשהו.

מי עלול לסבול מפיברומיאלגיה?

מין – התופעה מאובחנת באופן משמעותי יותר בקרב נשים מאשר גברים.
היסטוריה משפחתית – כאמור, אם קרוב משפחה סובל מפיברומיאלגיה, קיים סיכוי גבוה שגם אתם עלולים לסבול מהבעיה.
הפרעות אחרות – אם אתם סובלים מדלקת מפרקים ניוונית, דלקת מפרקים שגרונית או זאבת – ייתכן שיש לכם סיכוי גבוה יותר לפתח פיברומיאלגיה.

במציאות בה אנשים הסובלים מפיברומיאלגיה מוצאים את עצמם עוברים מרופא לרופא בניסיון למצוא מרפא לסבלם, או מתייאשים ומתחילים לחפש לעצמם את הטיפול שיתאים להם. למרות שעדיין לא נמצאה תרופה לפיברומיאלגיה, הניסיון מלמד כי קריותרפיה בשילוב עם פעילות גופנית עשויה להקל על התסמינים ולאפשר חיים נורמליים ופעילים.

מהו טיפול בקריותרפיה?

קריותרפיה היא שיטת טיפול המשתמשת בסאונת קור בטמפרטורות שבין -120Oc ל-מינוס 150Oc כדי להקל על כאבים מתמשכים. היא נחשבת לדרך מוצלחת לטיפול גם בפיברומיאלגיה. הקריותרפיה עצמה נולדה מהרעיון המסורתי של טיפול בקרח. כן, בדומה לקרח שאנו מניחים על אזור פגוע וכואב כדי לזרז את הריפוי, כך גם הקריותרפיה חושפת את המטופל לקור הפועל על כלי הדם כמנגנון מווסת שיוצר גירוי חזק ותורם:

* להגברת מחזור הדם בשרירים.
* לוויסות חילוף החומרים בשרירים.
* להקלה ולשיפור הרווחה הכללית ולהפחתת התלונות.

ומה אומר המחקר?
מספר מחקרים בדקו את השפעת הקריותרפיה על חולים עם פיברומיאלגיה, אחד מהם נערך בשנת 2018 ופורסם ב-Siencedirect. מחקר זה בדק את השפעתם של עשרה טיפולי קריותרפיה (משך כל טיפול 3 דקות) על אנשים עם פיברומיאלגיה ומצא שטיפולים אלה יכולים לשפר את מצבם, מכמה היבטים:
1. הפחתת רמות הכאב.
2. הרחבת כושר התנועה והניידות של המפרקים.
3. וויסות רמות הפעילות של המערכת המרכזית – אשר מקל על שתי תופעות נפשיות הנובעות מהפיברומיאלגיה: הפרעות שינה ותסמינים דיכאוניים. מטופלים רבים גם מדווחים על שינה רגועה יותר לאחר שעברו מספר טיפולי קריותרפיה.

בנוסף, להלן חקר מקרה (Case Study) שבדק את השפעת הקריותרפיה של כל הגוף על פיברומיאלגיה, המתאר את סיפורה של אישה בת 27, עם היסטוריה ארוכת שנים של פיברומיאלגיה. אישה זו עברה 25 טיפולים בקריותרפיה של כל הגוף, במינוס 170 מעלות צלזיוס. למטופלת לא היו בעיות רפואיות אחרות, היא לא הייתה בהריון ולא לקחה תרופות כלשהן או תוספי מזון. המטופלת התלוננה על בעיות שינה בשנתיים האחרונות וסיפרה שהיא מתעוררת בבוקר עם נוקשות וכאבים באזור הצוואר, הכתף והגב התחתון. למטופלת נערכו בדיקות שונות ובבדיקת עמוד השדרה התגלתה עקמת קלה.

ההערכות הקליניות לאחר הטיפול בקריותרפיה גילו כי:
לאחר 3 טיפולים – המטופלת דיווחה על שיפור ברמת השינה, באנרגיה ובמצב הרוח.
לאחר 5 טיפולים – המטופלת דיווחה על ירידה משמעותית ברמת הכאבים ועל שיפור יכולת הריכוז.
לאחר 12 טיפולים – המטופלת חשה ירידה בתחושת הכאב כאשר הופעל בגופה לחץ נקודתי.
ולאחר השלמת 25 טיפולים – השתפרו תסמיני הפיברומיאלגיה באופן משמעותי!

חקר מקרה זה מדגים שיפור בתסמינים אצל אישה צעירה עם פיברומיאלגיה, לאחר שקיבלה טיפולי קריותרפיה לכול הגוף.

צפו בסרטון המתאר שימוש בקריותרפיה לטיפול בפיברומיאלגיה:

השילוב המנצח לטיפול בפיברומיאלגיה לטובת ריפוי יעיל!

הקליניקה שלנו מציעה לכם טיפול משולב ויעיל מאוד להקלה על תסמיני הפיברומיאלגיה. טיפול זה כולל שילוב של טיפולי קריותרפיה עם טיפולים אלטרנטיביים אחרים, כגון:

דיקור סיני דיסטלי (Distal)הדיקור הסיני מטפל בנקודות בפריפריה של איברי הגוף במטרה לשפר את האזורים הקרובים יותר לליבת הגוף ולחזק את זרימת הדם בגפיים התחתונות. בדרך זו, הדיקור יכול:
א. להפחית דלקות.
ב. לחזק את המערכת החיסונית.
ג. להשיג איזון של אנרגיות הצ’י בגוף.

עיסוי שמנים – העיסוי בשמנים משפר את זרימת הדם והלימפה ברקמות ובכך מאפשר לשחרר את מגבלות התנועה במפרקים ולהחזיר להם את גמישותם.

פרקוסור (Percussor) – מכשיר זה מפיץ גלי לחץ ואימפולסים אשר חודרים לעומק הרקמות, משפרים את מחזור הדם והלימפה באזורים הכואבים, ותורמים לשחרור ולשיקום הגידים והרצועות.

יוגה-תרפיה – שיטה זו משתמשת בתרגילי יוגה כדי להפחית לחצים ולחזק את מערכות הגוף (השרירים, מערכת הלב, כלי הדם, הריאות והמערכת העצבית).

Cold-sauna-treatment-HAIFA
טיפול קריותרפיה לגברים בקליניקה שלנו
Cryotherapy-for-women
טיפול קריותרפיה לנשים בקליניקה שלנו
כמה מילים על פעילות גופנית…

כדי שההצלחה הטיפולית תהיה מתמשכת, מומלץ לשלב קריותרפיה עם פעילות גופנית – לכן, יוגה תרפיה בשילוב עם קריותרפיה, יעילות מאוד לתהליך הריפוי. כשאתם עוסקים בפעילות גופנית זכרו שהמטרה היא לאזן את הגוף ולא להכביד עליו. הקפידו על תרגול אשר מכבד את העייפות ומקבל בשמחה כל תרגול גופני שלא מגביר את הכאב. כלומר, הקפידו להגביר את דרגות הקושי באופן הדרגתי וכן להגביל את משך הזמן במקרה של תרגילים המתמקד במתיחת שרירים וחיזוקם, למספר דקות בלבד. השילוב בין קריותרפיה ליוגה-תרפיה הוכח כיעיל מאוד, בעיקר משום שהיוגה-תרפיה מפתחת את מודעות המטופל ומעודדת אותו לשים לב לדרכים בהן הוא מפעיל את השרירים שלו. כאשר המטופל מודע ושם לב למצבי המתח וההרפיה של השרירים, הוא גם ישכיל להפעיל אותם בדרך יעילה שתמנע כאבים.

סובלים מפיברומיאלגיה? רוצים לשמוע עוד על הטיפול בפיברומיאלגיה שאנחנו מציעים? נשמח לנסות ולסייע גם לכם!