Tear-of-knee-ligament-LCL-MCLL

איך ניתן לרפא קרע ברצועה העקיפה (צידית או תיכונה) בברך?

author-Uriel-Pazנכתב ע”י: אוריאל פז, מטפל מוסמך ברפואה סינית | עודכן לאחרונה: 13.5.20

מרבית הפציעות בברך נגרמות כתוצאה מכוח חיצוני המכופף או מעוות את הברך באופן שפוגע במנגנון האנטומי שלה. הגורמים השכיחים ביותר לפציעות ברכיים הינם נפילה, פעילות ספורטיבית או תאונת דרכים. ברך מעוותת עלולה לגרום לנזק לרצועות הברך ולסחוס.

פגיעה בברך מתבטאת במגוון תסמינים – הכאב יכול שיהיה עמום, חד, קבוע או לסירוגין. מכיוון שמבנים רבים בברך מועדים לפציעה, גם מיקום הכאב עשוי להשתנות, תלוי בבעיה הבסיסית שמאפיינת את הברך. בקליניקה שלנו אנו נטפל בהתאמה ייחודית בבעיה המאפיינת את הברך שלך, על מנת להקל על הכאב ולהביא לריפוי שלם והוליסטי.

מבנה מפרקי הברך

כדי להבין את הפגיעות הרבה של הברכיים, צריך ראשית להכיר את המבנה המיוחד שלהן. הברך מורכבת משני מפרקים שפועלים יחדיו ויוצרים מפרק צירי שמאפשר לנו לכופף את הברכיים או להניע אותן מצד לצד:
מפרק הברך (הארכובה) – המחבר בין עצם הירך לעצם השוקה, למעשה העצם הארוכה ביותר בגוף!
מפרק פיקת הברך – המחבר בין פיקת הברך לעצם הירך.

מפרקי הברך מאפשרים לה לעמוד בלחץ העוצמתי המופעל עליה מעת לעת, כך למשל כשמטפסים במדרגות, הלחץ המופעל על הברכיים גדול פי 3 או 4 ממשקל גופנו. בנוסף מפרקים אלו מאפשרים לברך תנועה גמישה לפנים, לאחור ולצדדים. כמו כן, מפרק הברך מצויד בשרירים תומכים ומרופד בקרום סינוביאלי (Synovial membrane), המסייע לשימון ולהפחתת החיכוך במפרק. באופן כללי, תפקיד הרצועות בגוף שלנו הוא לחבר בין עצמות ולסייע בשמירה על יציבותן. בברך ישנן ארבע רצועות עיקריות שהן חזקות, קשיחות ולא גמישות במיוחד – שתי רצועות צולבות (פנימיות) ושתי רצועות עקיפות (חיצוניות = צידית ותיכונה). הסחוס ועצמות הברך מציעים מעט מאוד יציבות לברך, אבל ארבעת הרצועות הן אלה שמעניקות למפרק הברך את היציבות והחוזק הנדרשים להפעלתו.

הרצועת העקיפות בברך – מה חשוב לדעת?

רצועה עקיפה צידית (LCL) נמשכת מהצד הלטרלי (הצידי) של עצם הירך אל הצד הלטרלי של ראש השוקה. רצועה זו, הממוקמת בצד הברך, מגבילה את טווח תנועת הברך לצדדים ושומרת על יציבותה.
רצועה עקיפה תיכונית (MCL) נמשכת מהצד המדיאלי (התיכוני) של עצם הירך עד לצד המדיאלי של ראש השוקה. רצועה זו, הממוקמת בחלק התיכוני של צד הברך, מגבילה גם היא את טווח תנועת הברך לצדדים ושומרת על יציבותה.

קרע ברצועה העקיפה – התסמינים:

מיקום הכאב בברך וחומרתו עשויים להשתנות, תלוי בגורם לבעיה. התסמינים המאפיינים במרבית המקרים כוללים בין היתר:
1. נפיחות ונוקשות
2. אזור אדמומי וחם למגע
3. חולשה או חוסר יציבות
4. צלילי התפוקקות
5. חוסר יכולת ליישר את הברך במלואה

הגישה הטיפולית שלנו:

בקליניקה שלנו הטיפול בקרע ברצועה עקיפה (צידית או תיכונה), מתבצע במספר שלבים וכולל שילוב של כמה שיטות טיפול, כל זאת על מנת להקל על הכאב ולהביא לריפוי שלם והוליסטי:

  • שלב #1 במצב האקוטי (הדלקתי) הטיפול מתחיל עם קריותרפיה מקומית להעלמת הדלקת.
  • שלב #2 דיקור סיני בשילוב “אלקטרו” שנועדו לטפל בגידים ולהזרים דם וצ׳י באזור הפגוע.
  • שלב #3 טיפול עם מכשיר פרקוסור אשר פועל בדומה לטיפול בגלי הלם ותורם לניקוי הרצועות מהצטברות של משקעי סידן ודלקת.
  • שלב #4 עיסוי המקום להקלה על השרירים והגידים.
  • שלב #5 תרגילים לחיזוק האזור הפגוע באמצעות תרגול יוגה-תרפיה. תרגילים סטטיים ודינמיים אלה מאפשרים לנו לחזק את השרירים התומכים במפרק הברך ולהגמיש אותם.