Chinese-medicinal-herbs

נכתב ע”י: אוריאל פז, מטפל מוסמך ברפואה סינית | עודכן לאחרונה: 13.8.19

author-Uriel-Paz

צמחי מרפא משמשים ברפואה הסינית המסורתית מזה 5,000 שנה והם המתועדים ביותר מכל מערכות הבריאות המסורתיות האחרות.

במהלך אלפי השנים הצטבר ניסיון עצום בתחום צמחי המרפא והוא שימש לשכלול היישומים הקליניים של פורמולות צמחי המרפא השונים. ככל שניסיון קליני זה הלך והצטבר, כך גם גדל בהתמדה מספרן של הפורמולות. לדוגמה, אחד התיעודים העתיקים מציין כ-20,000 פורמולות לטיפול בהפרעות שונות. פורמולות קדומות אלה הוכחו כיעילות למגוון רחב של יישומים והן נחשבות לשיטות הטיפול העיקריות ברפואה הסינית המסורתית. החומרים המשמשים להכנת פורמולות המרפא נאספים מעשבי בר או מגידולים מתורבתים, רובם מבתי גידול בסין וחלקם נאספים מהודו, המזרח התיכון ומקומות אחרים.

מצמח לתרופה

צמחי המרפא הסיניים מעובדים בדרכים שונות כגון ניקוי, השרייה, פריסה וייבוש, תלוי בשיטה הנחשבת למועילה ביותר לצמח הספציפי. מחומרי הצמחים השונים יוצרת הרפואה הסינית את הפורמולה שההרכבים והכמויות שלה מותאמים אישית למצבו של המטופל.

טיפול מותאם אישית

המטפל ירכיב תמיד פורמולה ספציפית המתאימה למצבו של המטופל. לפעמים הוא עשוי לשנות את הפורמולה במהלך הטיפול ולפעמים לא – תלוי בתוצאות. תוצאת הטיפול בצמח המרפא מנוטרת ועל סמך התוצאות בפועל יקבע המטפל אם להמשיך ולהשתמש בפורמולה הנוכחית, לשנות את הפורמולה או להפסיק את השימוש בצמחי המרפא. כיוון שכול פורמולה מיועדת לטיפול במצב ספציפי, זו למעשה תרופה מותאמת אישית למצבו של המטופל. כיום ידועים כ-6,000 זנים המשמשים לייצור צמחי המרפא, כמעט אלף חומרים שמקורם בבעלי חיים ויותר מ-100 סוגי מינרלים, כולם מסווגים תחת הכותרת הכללית של ״צמחי מרפא״.