Sports injury treatment

טיפול בפציעות ספורט ותאונות

נכתב ע”י: אוריאל פז, מטפל מוסמך ברפואה סינית | עודכן לאחרונה: 24.2.20

author-Uriel-Paz

כיום כאשר המודעות לפעילות גופנית עולה, בייחוד אצל צעירים, ישנן יותר פציעות ספורט בין אם כתוצאה משחיקה לאחת פעילות ממושכת באופניים, ריצה, טניס או אפילו שחייה, ובין כתוצאה מתאונות ספורט כמו גלישה, סנפלינג, אופני הרים, משחקי כדור (כדורגל / כדורסל וכו’) תאונות סקי ועוד.

לא משנה אם זאת תאונה או שחיקה, בכל מקרה תתרחש טראומה בשרירים לצד מתח נפשי על איבוד היכולת לעסוק בספורט שכל כך אוהבים, ובמקרים קשים יותר, כשמאבדים את כושר העבודה או כשיש כאבים ודלקות כרוניות, נוצר תסכול משמעותי ויש בינינו שמתייאשים לאחר שניסו כבר “הכל” (פיזיותרפיה, נוגדי דלקת, בדיקות אין סופיות אצל אורטופד, רנטגן, CT, MRI וכו’). לכן יש חשיבות גדולה לתהליך תקין של יציאה מהפציעה וחזרה מדורגת ובריאה לשגרה של ספורט.

פציעות ספורט נפוצות:

תסמונת פטלו פמורלית (Patellofemoral Syndrome) – מרבית הפציעות כוללות את פלג הגוף התחתון, בעיקר פציעות בברכיים כאשר אחת הפגיעות השכיחות ביותר בברך נקראת תסמונת פטלו פמורלית, שעלולה להיגרם כתוצאה מהחלקה או נפילה על הברכיים. פציעה זו מלווה בנפיחות במפרק הברך או בחוסר איזון בשרירים.

פציעה בכתף – פציעות בכתף מתרחשות כתוצאה מפריקה, עומס על השרירים, פגיעות ברצועות ועוד. הכתף היא המפרק החלש ביותר בגוף אשר נתון תחת כוח רב במהלך פעילות ספורטיבית. פגיעות רבות בכתפיים עלולות להיגרם כתוצאה מחוסר גמישות, חולשה או אי יציבות. טיפול בכתפיים מתחיל במנוחה בשילוב טיפול בקור כדי להפחית את הכאבים והנפיחות.

מרפק טניס – פגיעה זו מתרחשת בעיקר אצל ספורטאים המבצעים תנועות המפעילות במיוחד את הזרוע והמרפק. התנועה החוזרת על עצמה של הגידים בזרוע עלולה לגרום לדלקת ולהפוך את תנועת היד לכואבת מאוד.

קרעים בשרירים / גידים / רצועות / מניסקוס קרעים אלו בדרך כלל אורכיים, כך שניתן להזיז את היד או הרגל אך ישנם כאבים. בקרע מלא רוחבי לא ניתן ליישר או לכופף את המפרק ולכן נזדקק להתערבות כירורגית. קרעים ברצועות ילוו בכאבים חזקים במאמץ ומגבלה בתנועה.

פציעות בגב – בלט דיסק או פריצת דיסק בדרך כלל בגב בחוליות צוואריות או מותניות, כיוון שבחוליות אלו אין תמיכה של הצלעות אלא רק של השרירים ולכן תתרחש גם תפיסות של השרירים על מנת להגן על השלד.

דלקות בשרירים ובגידים – דלקות אלו מופיעות לסירוגין כחלק מהניסיון של הגוף לרפא את הבעיה (קרעים, שברים, נקעים וכו’). כאשר הדלקת אקוטית, יהיו כאבים חזקים וניתן לקחת נוגדי דלקת NSAID (שהם ללא סטרואידים), על מנת להקל על הכאב והדלקת.

Sports injury treatment

בתמונה: טיפול לשיקום רצועות וגידים במפרקים למטופל בקליניקה

הטיפול שאנו מציעים בפציעות ספורט

הטיפול בקליניקה שלנו יהיה בכמה מישורים במקביל על מנת לחזור לתפקוד מלא ותקין כמה שיותר מהר וחשוב יותר כדי שהפציעה לא תחזור ונלמד לחזק ולתחזק את הגוף ולהימנע מפציעות עד כמה שמתאפשר.

שלב #1 במצב האקוטי נשתמש בקריותרפיה מקומית, זרם חנקן קר על האזור הכואב אשר מזרז את ההחלמה מהדלקת ומזרים דם וצ’י למקום הכואב וכך עוזר בשיקום הגידים והשרירים.

מחקר מיוחד שפורסם בשנת 2017 ובדק את השפעות הקריותרפיה על ספורטאים, מצא כי:
א. בהתבסס על הממצאים שנאספו במחקר, רוב הראיות תומכות ביעילות הקריותרפיה בהקלה על התסמינים של כל מערך המצבים הדלקתיים העלולים להשפיע על ספורטאי.
ב. תפיסת הטיפול בקריותרפיה של כל הגוף משתנה מטיפול סימפטומטי קונבנציונלי, לטיפול מגרה המסוגל לחזק את המחסומים האנטי דלקתיים המחמצנים ולמנוע גירויים מזיקים.
ג. חשוב מכך, יעילות הטיפול בקור תלויה באחוז מסת השומן של הנבדק וברמת הכושר ההתחלתי.
ד. תוצאות המחקר בשילוב עם עדויות לכך שהטיפול בקריותרפיה מחקה באופן כלשהו את הפעילות הגופנית, לפחות ביכולת לגרום לביטוי של myokines (חומר המופרש מתאי השריר – IL-6) – פותח חלון נוסף של אסטרטגיות טיפוליות אפשריות להשמנת יתר ולסוכרת מסוג 2.

צפו בסרטון: לברון ג’יימס, מגדולי שחקני הכדורסל בעולם, בטיפול קריותרפיה לטובת שיקום מפציעת ספורט

שלב #2  דיקור סיני ו/או כוסות רוח במידה והבעיה בגב, כתפיים וצוואר על מנת לשפר את זרימת הדם למקום הפגוע ולהניע דם וצ’י אל המקום הפגוע וממנו. בנוסף, הדיקור מרגיע את הנפש, מוריד קצב לב (דופק) ועוזר לגוף להפריש חומרים נוגדי דלקת מרגיעים שעוזרים להחלמה. בזמן הדיקור יתכן שילוב של אלקטרו להגברת הזרימה ושיקום העצבים שנפגעו.

שלב #3  שילוב של טיפול עם פרקוסור – מכשיר מכני הדומה לגלי הלם ומטפל בקרעים ושיקום רצועות וגידים במפרקים, ברכיים, כתפיים, מרפקים וירך. כמו כן חיזוק השרירים והגידים בעזרת חימום מוקסה וסדין חשמלי מיוחד, הביומט מאבני אמטיסט לחימום הגב.

שלב #4  לפי הצורך תינתן פורמולת צמחים מהרפואה הסינית ויעוץ מותאם אישית לחיזוק הצ’י והדם וכן יעוץ תזונתי למזונות שמפחיתים דלקות בגוף.

שלב #5 טיפול מותאם במגע עיסוי טווינא או שיאצו להרגעה והזרמת צ’י ודם לאזור הכואב ושחרור שרירים שנתפסו עקב הפציעה על מנת להגן על השלד. העיסוי עוזר להגדלת טווח התנועה של השריר ועוזר למנוע פציעות חוזרות.

שלב #6 לימוד מספר תרגילים מותאמים אישית מהיוגה-תרפיה כטיפול אקטיבי שלומדים לשלב בחיי היום-יום כדי לשפר טווח תנועה ולמנוע פציעות חוזרות.

בין אם אתם ספורטאים מקצוענים או חובבי ספורט אשר מקפידים לשמור על כושר ופעילות גופנית, תמיד קיים סיכוי שתחוו פציעת ספורט כזו או אחרת. הטיפולים הייחודים והמגוונים שאנו מציעים בקליניקת Pura Vida Therapy יוכלו לסייע לכם להקל על הכאב, לזרז את השיקום וההחלמה ולחזור במהרה לפעילות גופנית מלאה!