Cryotherapy for prevention and treatment of muscle pain after exercise

קריותרפיה למניעה ולטיפול בכאבי שרירים לאחר אימון גופני

נכתב ע”י: אוריאל פז, מטפל מוסמך ברפואה סינית | עודכן לאחרונה: 10.3.20

author-Uriel-Pazקריותרפיה הופכת יותר ויותר לשיטת טיפול המאומצת על ידי ספורטאי צמרת ברחבי העולם – מחקר שעסק בהשפעתה של הקריותרפיה של כל הגוף, על ספורטאים מקצועניים, יכול ללמד אותנו עד כמה הפכה שיטה טיפולית זו לפופולרית בקרב סלבריטאים ואתלטים מהשורה הראשונה. חוקרים מציינים כי אימון ספורטיבי מאומץ מאוד, המאפיין את הפעילות הספורטיבית המקצוענית, מחייב התאוששות מגורמי לחץ פיזיולוגיים רבים, כולל עייפות הנוצרת במערכת השלד, במערכת העצבים ובמערכת המטבוליזם.

פעילות ספורטיבית מאומצת עלולה לגרום גם למצב של EIMD – נזק לשרירים כתוצאה מהאימון Exercise induced muscle damage, אשר יוביל למצב של DOMS, כאב שריר מעוכב Delayed Onset Muscle Soreness, כלומר התכווצויות שרירים וכאבי שרירים מאוחרים, אשר מתרחשים בעיקר כאשר הגוף עומד בפני גירוי פיזי חדש. תופעות אלה עלולות להוביל לירידה בביצועים הספורטיביים העתידיים. מגוון של אמצעי טיפול משמשים ספורטאים במצבים שונים, בניסיונם להחלים ולקזז את ההשפעות השליליות שיצרה הפעילות הגופנית המאומצת.

תיאור המצב:

מצב של כאבי שרירים – DOMS, הוא מונח רחב המשמש לתיאור כאבי שרירים, רגישות ונוקשות אשר נוצרים לאחר פעילות ספורטיבית אינטנסיבית ואקסצנטרית (כאשר השריר נמתח בכוח בזמן הפעילות), או לאחר פעילות גופנית לא רגילה.

כאבים המתעוררים כמה שעות לאחר האימון  בעיות קליניות הקשורות ל-EIMD ול-DOMS, נובעות כנראה מהפרעות מכניות בקרום השריר המעורר דלקת משנית, התנפחות והפצת רדיקלים חופשיים. אירועים אלה מגיעים בדרך כלל לשיאם לאחר 24 עד 96 שעות לאחר האימון, ועשויים להפחית את היכולת הגופנית, על ידי שינויים:

– באורך השריר
– בכוח המרבי של השריר
– ובטווח התנועה של השריר

תסמינים הקשורים ל-DOMS מתפוגגים בדרך כלל תוך 5 עד 7 ימים לאחר האימון, אם הגוף מקבל מנוחה מספקת. החוקרים מציינים כי נעשו ניסיונות של טיפולים שונים שנועדו למנוע או לטפל בכאבי שרירים לאחר אימון, כולל מניעה וטיפול ב-EIMD ו-DOMS, והם כללו:

  • צינון הגוף
  • מתיחות
  • תוספי תזונה
  • עיסוי
  • הידרותרפיה
  • אלקטרו-תרפיה
  • ותרופות אנטי דלקתיות ללא סטרואידים.

למרות הפופולריות הרווחת שלהם, אין תמיכה מחקרית משמעותית בטיפולים אלה עבור DOMS.

צפו בלברון ג’יימס, מגדולי הספורטאים בעולם, “מקפיא עצמו” בטיפול קריותרפיה:

תיאור הטיפול בקריותרפיה:

קריותרפיה של כל הגוף משמשת יותר ויותר ברפואת הספורט, כטיפול בכאבי שרירים לאחר אימון. מהלך הטיפול עצמו כולל חשיפת הגוף לקור עז ויבש (כמינוס 120OC), למשך 4-3 דקות בממוצע. כדי להשיג את הטמפרטורות הנמוכות הללו, המטפל משתמש במכל מיוחד המקורר באמצעות חנקן. במהלך הטיפול בקריותרפיה, המטופל לובש בדרך כלל מכנסיים קצרים וחלק עליון (לנשים), כפפות, רצועת ראש המכסה את האוזניים, מסיכה לאף ולפה, וגרביים – פריטים אלה אמורים להפחית את פגיעות הקור באזורים הללו.

בתחילת הדרך, נועדה הקריותרפיה לשמש כטיפול בחולים עם טרשת נפוצה או דלקת מפרקים שגרונית. לאחרונה, דיווחו כוכבי ספורט מפורסמים על השימוש בקריותרפיה כדי להקל על תסמיני ה-DOMS לאחר פעילות גופנית. את הטיפול בקריותרפיה הם מבצעים בדרך כלל זמן קצר לאחר האימון (בין שעה ל-24 שעות), ולעתים מקבלים טיפול נוסף באותו יום או לאחר מספר ימים. לאחרונה, החלו אנשים מהשורה שמקפידים על כושר גופני, לחקות את הספורטאים המקצוענים, והם בוחרים בקריותרפיה כטיפול המועדף עליהם לאחר אימון הכושר.

צפו בכתבה של מגזין “חי-פה” על טיפולי קריותרפיה בקליניקה שלנו: