fatigue

שיטות טיפול בעייפות כרונית

סוגים של עייפות

1. עייפות כרונית: מוגדרת כתשישות חמורה למשך 6 חודשים לפחות, עם סימפטומים נוספים כמו כאבי שרירים ומפרקים, כאבי ראש וגרון, ריכוז וזיכרון ירודים ונפיחות בלוטות הלימפה. עייפות מסוג זה יכולה להיגרם מאנמיה (חוסר דם) וממגוון מחלות אוטו-אימוניות כמו פיברומיאלגיה, גאוט, דלקת פרקים ועוד.

2. פגיעה ב-WEI QI: בעיה במערכת החיסון היוצרת דלקות בגוף אשר גורמות לחולשה ועייפות.

3. העייפות ה-“שגרתית”: זו התופסת כל אחד ואחד מאתנו מדי פעם עם תחושה של תשישות או דיכאון קל וחוסר מוטיבציה לעשייה (אין כוח וחשק לעשות כלום) שמלווה בפיהוקים או באנחות בלתי פוסקות. הרפואה הסינית מטפלת גם בעייפות הזו.

הגורמים לעייפות על פי הרפואה סינית

צ’י הוא אנרגיית החיים, מכונה גם בשם “פראנה”, מגיע מהמזון שאנו אוכלים, מהאוויר ומהתורשה. עצמתו לפי גילינו, מצבינו הפיזי-נפשי והגנטיקה שלנו. חוסר צ’י – (מחסור באנרגיה זמינה) ניגרם עקב מחסור בשעות שינה, פעילות גופנית מאומצת, דאגות מרובות, מחשבות מעגליות וטורדניות ותזונה לקויה (בדרך כלל עודף פחמימות).

הסימפטומים הבולטים

“תקיעות” של הצ’י – עייפות המלווה בדיכאון קל, כעסים, תסכולים, אנחות, כאבי ראש וגב, תחושה של “משהו שתקוע” בגרון כמו ליחה שלא ניתן לכייח.
חוסר צ’י וחוסר יאנג – תחושת קור, קושי להתחמם, נוקשות וקור בגב תחתון, כפות ידיים ורגליים קרות.

כאשר אנחנו עייפים ומעט בדיכאון תהיה משיכה לאכול אוכל עשיר בסוכרים כמו שוקולד, גלידות, עוגות או מאפים על מנת לקבל אנרגיה זמינה.
אלו הן פחמימות ריקות שמחלישות את מערכת העיכול ואת אנרגיית הצ’י שברובה מגיעה מהמזון שאנו אוכלים.

אפשרויות הטיפול שאנו מציעים

כדי לטפל בעייפות צריך לבצע אבחנה ולבדוק ממה בדיוק נובעת העייפות. הטיפול יהיה על פי האבחנה, בשילוב דיקור, צמחי מרפא, טווינה, חימום לפי הצורך או קריותרפיה היעילה במיוחד במקרים של תשישות וטיפול בדלקות בגוף. לאחר טיפול מתאים, ובסיוע פעילות גופנית, כאשר הגוף נמצא במצב מאוזן ונינוח ללא עייפות – תהיה משיכה לאוכל מזין ובריא עשיר בחלבונים וויטמינים.

הקריותרפיה יוצרת תחושת רעננות מידית ואפילו עודף אנרגיה, ומתאימה במיוחד למצבים של חוסר צ’י ותקיעות של צ’י, אך אינה מתאימה למצב של חוסר יאנג (קושי להתחמם). כמובן שבנוסף לטיפולים הנ”ל כדאי ורצוי לעשות שינויים באורח החיים – להימנע מעישון, למעט בצריכת אלכוהול, לעסוק בפעילות גופנית, להיות מודעים לאכול מאוזן ובריא ולהקפיד על שעות שינה מספיקות.